Bokrecension: Den oväntade resan av Simon Ådahl

Den oväntade resan hallelujaFå människor har påverkat mig så mycket som Simon Ådahl. Första gången jag träffade honom var den tionde april 2011, och mötet hade inte ens börjat förrän han profeterade in i mitt liv och sa saker han inte kunde veta. Under det två timmar långa mötet delade inte bara han utan också hans dotter Micaéla och vänner Örjan och Pia vittnesbörd på vittnesbörd om övernaturliga ingripanden, helanden och skarpa profetiska tilltal.

Sedan dess har jag varit på åtskilliga möten med Simon och Örjan. Jag har lagt upp flera av deras mirakulösa vittnesbörd på YouTube och skrivit om dem här på bloggen. Jag har även varit hemma hos var och en av dem i Gävle och intervjuat dem om deras liv i totalt sju timmar. Båda har ett socialt patos och ett hjärta för de fattiga och marginaliserade, och båda betonar oerhört starkt att de inte förtjänat eller presterat fram de mirakler de upplever – gåvorna kan alla använda och de är just gåvor som man tar emot genom att inse att man duger som man är för att vara Jesu lärjunge.

Balansgången i att frimodigt förkunna Herrens gärningar (Ps 145:4-6) utan att falla i högmod och statusjakt är något som jag sett att både Simon och Örjan har brottats med så länge jag känt dem. Detta har gjort exempelvis att Simon länge varit skeptisk till att skriva en bok om sina upplevelser eftersom han inte vill att fokus ska hamna på honom utan på Jesus. Men så hände det sig att en annan vän till mig – Elias – profeterade in i Simons liv om boken han skulle skriva, plus att Simons kompis Göran Jacobson ivrigt önskade vara spökskrivare åt Simons biografi. Och i dagarna släpptes så Den oväntade resanutgiven på fantastiska Sjöbergs förlag.

Simon är ju faktiskt inte bara profetisk evangelist utan musiker – han vann ju till och med melodifestivalen 1990 med bandet Edin-Ådahl – och boken ger mycket utrymme åt både uppväxten och musikkarriären. Simon berättar om hur han blev frälst och andedöpt när Jesusrörelsen kom till Surahammar, hur människor blev frälsta och helade och hur han började ta sin tro på allvar. Men väckelsen dog ut just på grund av högmod enligt Simon, och han fokuserade på musikkarriären – något som provocerade en del i hans gamla pingstförsamling eftersom Simon och brorsan Frank inte var rädda för rocksoundet.

Den stora brytpunkten kom i mitten av 90-talet när Simons liv kraschade, familjemässigt och karriärsmässigt, och han lämnade Gud. Och så skedde det där märkliga undret 2001 som jag redan skrivit om, när aposteln Matteus besökte Teneriffa. Guds tilltal till Simons religiösa analfabet till hustru Maria om att Simon skulle läsa aposteln Matteus bok, ledde till att Simon plockade upp Bibeln igen, utmanade sig själv att älska sina fiender och förlåta dem som gjort honom illa, vilket ledde till att både han och Maria kom tillbaka till Gud.

Sedan sa Simon till Gud att han vägrade leva ett tråkigt kyrkbänksnötarliv, han vägrar återgå till syndakatalog och fejkad religiositet, om Gud nu var på riktigt ville han ha Apostlagärningarnas kristendom. Och det var tydligen en bön som funkade. Andra halvan av Den oväntade resan beskriver mängder med mirakulösa händelser både när och fjärran. Det tar avstamp i Simons erfarenheter men betonar om och om igen hur Jesus handlar fritt genom vem som helst – det sista långa kapitlet heter förstås ”Detta kan alla troende få uppleva” och innehåller vittnesbörd från många olika människor som upplevt tilltal, helanden och andlig förnyelse.

Det är då det blir som starkast. Broder Yuns självbiografi Den himmelske mannen gav intryck på mig just för att när Yun berättade något riktigt mirakulöst så fanns i slutet av kapitlet vittnesbörd från hans hustru eller något ögonvittne som berättar om händelsen ur sitt perspektiv. När jag var hemma hos Simon och han berättade om händelsen på Teneriffa fanns Maria där och kunde berätta med egna ord om händelsen.

Simons bok är enormt uppmuntrande, utmanande och färgsprakande skriven. Den berättar både om det svåra och underbara, både om lidandet och miraklerna. Det övernaturliga och naturliga flyter ihop så att ena sidan kan berätta om låtinspelningar och den andra berätta om befrielse från demoner. Och det är ju precis så Jesus vill att vi ska leva. Simons resa må ha varit extremt oväntad för den bittre avfälling som han var på 90-talet, men utifrån Nya Testamentets beskrivning av ett kristet liv är det precis så här det ska se ut.