Fråga Coachen: Kommer jag till himlen?

Fråga:

En fundering jag fick för första gången på en bibelstudiekväll för någon vecka sedan. Jag tyckte det var bra, men jag tyckte inte att allt de sa var riktigt. Iallafall så vill väl jag inte att det ska vara rätt. De sa att blir man inte troende i detta liv så är chansen att komma till Gud förbi när man dör och då kommer man typ till helvetet. Min känsla säger så här att jag tror att Gud är så god att visst bör väl alla få en chans även efter döden? Hur tyder ni det?

Jag försöker att läsa Bibeln men jag kan erkänna att det är svårt och jag får många funderingar. Jag vill vara helt troende och kunna känna det ända in i hjärtat. Men hjärtat hänger inte med min vilja.

Svar:

Frågan om vi kommer till helvetet om vi inte tror är något som mänskligheten tampats med så länge det funnits troende.

Det viktigaste som jag skulle vilja säga till dig är att Gud vill ha en relation med dig. Han har skapat dig precis så som du är och det finns ett uppdrag som är specialdesignat för dig – något som du både kommer tycka är roligt, meningsfullt och något du gärna kommer att göra. När du tror på Gud och söker Guds väg för ditt liv, så kommer du också att få ditt uppdrag – om du vill!
Jag tycker också att det är viktigt att säga att Gud vill att relationen ska vara frivillig och icke-tvingande. Gud vill att du ska känna dig älskad och fri – inte rädd och bunden.

Tyvärr har mycket av undervisningen från predikstolarna handlat mycket om det här valet mellan himlen och helvetet. Det har fått så mycket fokus att man glömt bort vad livet i sig går ut på. Man har glömt bort hela kärleksbudskapet och vad det innebär i praktiken att leva ett liv med Gud.

Jag kan säga att flera år av min egen uppväxt präglades av en stark rädsla för att hamna i helvetet. Nu kan jag säga att det var så onödigt! Det var viktiga år som jag kunde ha ägnat åt att försöka ta reda på vad det är att vara människa och vilken plats just jag skulle fylla här på jorden.

Jag kan inte nog understryka detta: Gud är kärlek och i kärleken finns inte plats för hot och skrämsel.

Så tänker jag om dina frågor.

Du skriver också att du vill känna dig troende ända in i hjärtat. Jag tror att det enda sättet att känna det, är att bestämma dig för att prova. Jag menar, det går ju inte att få reda på vem Gud är om du inte frågar honom själv, eller hur? Hur ska man kunna få en relation med någon om man aldrig umgås?

Så ta du steg med den tro du har! Och var inte rädd!

Besök mig gärna på Facebook, Twitter och på BibelnTillAlla.se.

Vill du ha e-kursen Hur allt börjar – Om att fatta beslut helt gratis? Klicka här och anmäl dig, så kommer kursen direkt till din mejlbox!

Gud välsigne dig!
Cecilie Östby
Bibeln Till Alla

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s