Fråga Coachen: Är Min Längtan Efter Barn En Synd?

Fråga:

Jag vill ha barn men är inte gift! Pratade med en kristen idag och hon sa att de kan vara en avgudadyrkan i att jag vill ha barn! Vad jag hört så lägger Herren en önskan i våra hjärtan o hur vet jag att den är från Gud… jag tror när jag säger till Herren att är det från dig och det går i enlighet med Guds ord så är det från Gud!
Han har sagt att han skapade man och hustru och att vi skall föröka oss! Innan jag döpte mig så gjorde jag felaktiga val och Jesus har förlåtit mig!
Hur tänker du om det?

Svar:

Jag tänker på Abraham och Sara i Första Moseboken när jag läser det du berättar om. Saras längtan efter barn var så stark och hon var så otålig. Hon fick ett löfte från Gud att hon skulle få barn, men det tog ju sån tid! Så hon såg till att tjänarinnan Hagar låg med Abraham och de fick en son.

Kanske hade Sara tänkt att det skulle vara ett barn som hon och Abraham skulle älska. Istället blev det en anledning för Hagar att stoltsera med att hon var en ”riktig kvinna” som kunde få barn.

Jag kan inte låta bli att tänka att Sara säkert hade önskat att Abraham hade tackat nej till Saras erbjudande. Att han istället skulle säga: ”Tro, min älskade! Med Gud sker mirakel!”

Men det gjorde han inte, utan gick med på en kärleksnatt med Hagar. Bara en sån sak…

Resultatet av det blev svartsjuka, avundsjuka och mindervärdighetskänslor. Till slut avvisades Hagar tillsammans med sin son. De fick lämna tryggheten i lägret och ge sig iväg.

Sara fick senare en egen son. Och även om det verkade vara helt omöjligt för Sara att få barn – hon hade ju varit ofruktbar hela sitt liv och nu var hon för gammal– så skedde ett mirakel. Guds mirakel.

Så vad vill jag ha sagt med detta. Jo, det är naturligt för en kvinna att vilja ha barn. Det finns nedlagt i oss biologiskt. Och det finns inget som säger att din längtan inte skulle vara från Gud. Är den det, så kommer han också att se till att förverkliga din längtan. Du behöver inte skynda på det eller försöka fixa det.

Ett barn förändrar allt! Och ett barn kräver allt! Och ett barn är en fantastisk gåva.

Det är viktigt att du inte ser din längtan som en synd! Hur skulle det kunna vara det?

På det du skriver så förstår jag att du litar på att Gud vill ditt bästa i det här. Jag vet att det inte är enkelt, men försök att lämna över detta till Gud, så att du själv släpper taget om det. För när du släpper taget om det som du vill ska hända och lämnar det till Gud att lösa, så kan mirakel ske!

Jag tänker igen på Abraham och Sara. Isak blev deras kärleksbarn. Så älskad och efterlängtad. Därför kan det verka så grymt att Gud uppmanar Abraham att ta med sig Isak för att offra honom. Jag vet att så många har problem med det bibelstället. Många ser det som bevis för att Gud är grym och blodtörstig. Men jag ser det inte så. Jag ser det istället som en lärdom om att släppa taget om det vi längtar efter och det vi älskar och lita på att Gud ser till vårt bästa.

För Abraham var det vardag att bygga altare och att offra, så var det också för Isak. Det var ingen märklig sak de gjorde att bygga altaret tillsammans. Men offret – Isak – var det som satte Abrahams tro på prov.

När Abraham lämnar över Isaks liv i Guds händer så händer miraklet. Gud sänder ett djur som Abraham får offra istället. Men Abraham har också lämnat över Isak till Gud. Han har lärt sig att Gud som från början gav Sara möjligheten att få barnet också kommer att vaka över det.

Så är det med våra barn. Vi får dem som en gåva, men vi behöver vara medvetna om att Gud har en helt unik plan för deras liv. Vi måste släppa taget om våra barn till Gud för att hans plan – inte vår egen – ska förverkligas i deras liv.

Så lämna din längtan om ett barn till Gud. Allt kommer då att lägga sig tillrätta för att du ska ha de bästa förutsättningarna för att ta emot ett barn.

Hoppas att du har nytta av det här svaret.

Kom gärna och besök oss på Facebook, Twitter och Instagram.

Gud välsigne dig!

Cecilie Östby
Bibeln Till Alla

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s